Reference Van Leeuewen

Van Leeuewen

Obsah je Alfou, jeho správně uchopení a vhodné nasměrování Omegou úspěchu. V této případové studii se dočtete, jak se nám povedlo naučit „plavat“ v online vodách 21. století zdejší pobočku mezinárodní společnosti Van Leeuwen, skoro staletého (100 let oslaví v roce 2024) holandského strojírenského „giganta“ s filiálkami po celém světě.

 

Zábavný a poučný blog či FB profil nemusí být výsadou vždy jen cestovatelů, blogerů, startupistů či kdejakých influencerů. Jednoduše a prospěšně se dá tvořit i pro strojírenskou firmu třeba z Vyškova. A je k tomu potřeba poměrně málo – dobré nápady, kreativního ducha a v klientovi aktivního parťáka, jehož byznys a zaměstnanci mají a chtějí svému okolí něco zajímavého říct.

Zadání projektu

Zadání ze strany klienta znělo jasně - začít se zviditelňovat v online prostředí a zapojit do interní i externí HR komunikace kvalitní obsah a sociální sítě.

Věděli jsme, že budeme začínat naprosto od píky, protože klient do té doby neměl žádné větší zkušenosti ani aktivity v tomto směru. Stanovili jsme si proto společně základní cíle, které by potřebovala česká pobočka pravidelnou obsahovou prací podpořit:

  • Pomáhat s náborem nových zaměstnanců z Vyškovska (jejich tradiční personální nábory se vzhledem k nízké nezaměstnanosti v okolí míjely účinkem)
  • Zvyšovat známost společnosti (lokálně i celorepublikově) a budovat povědomí o aktivitách, úspěších a přínosech firmy pro okolí (vykreslit společnost jako perspektivního zaměstnavatele).
  • Informovat vlastní zaměstnance o aktuálním dění ve firmě, posilovat sounáležitost a prezentovat volnočasové aktivity.

Nastavení konceptu obsahové komunikace

Jako nosné a důležité kanály pro námi vytvářený obsah jsme klientovi navrhli začít pravidelně blogovat a důkladně spravovat FB profil. Mezi FB a blogem bude využívána synergie v produkci obsahu (vytvoří se článek na blog, napoutá se na FB, zároveň se z jeho obsahu podaří vytvořit několik dalších vhodných FB postů, které se využijí ke komunikaci dalších informací a hodnot společnosti). Podrobně jsme s týmem klienta prošli všechny aktivity a identifikovali obsahové prvky, které budou pro stanovené cíle a vybrané publikum potřebné a zároveň zajímavé.

V obsahové komunikaci jsme chtěli citlivě vyzdvihnout především tyto obsahové linky:

  • dosažené úspěchy společnosti,
  • zajímavé projekty, na kterých se jako dodavatelé podílejí
  • volnočasové činnosti společnosti,
  • principy a hodnoty firemní kultury
  • příběhy, záliby, profily a specifika práce jednotlivých zaměstnanců (což by se dalo následně využít v HR kampaních)

Dále jsme se rozhodli, že tyto obsahové hodnoty se budou odrážet v těchto zvolených rubrikách blogu:

  • Rozhovory
  • Ze života trubky
  • Jak žijeme
  • Příběhy našich klientů
  • Pracovní pozice
Struktura zvolených rubrik pro blog zivotrubky.cz

Vytvoření blogu a FB profilu

Dalším krokem bylo vytvoření neoficiálního blogu, který by nám umožnil s publikem i potenciálními zaměstnanci komunikovat méně formálním přátelským jazykem. K tomu se přímo nabízelo vymyslet i vtipnější, ale stále výstižný název, se kterým by se čtenáři i zaměstnanci dokázali identifikovat. A tak se zrodil nápad na „Život trubky“.

I po technické stránce jsme vše plně zastřešili, tedy zajistili hosting a zakoupení domény. Blog jsme se rozhodli postavit na vhodné šabloně WordPressu, kterou jsme si zakoupili a nakódováním spolu s grafikem přizpůsobili dle klientem dodaných vizuálních pravidel. V rámci programátorské činnosti nakódování blogu proběhly i základní SEO práce (např. přesměrování HP bez www, s www, tvorba meta popisků apod.)

Poté následovalo založení Fb stránky, kde jsme z klientských podkladů nastříhali i pěkné rotující úvodní video v hlavičce profilu. K tomu jsme připravili propracovaný obsahový koncept pravidelné publikace příspěvků a konkrétní post plán.

Ukázka hlavičky z Fb stránky z videa.

Kampaň Jeřábník

Když bylo vše takto připravené k „výkopu“, hned v úvodu spolupráce jsme měli možnost klientovi ukázat, že sázka na sociální sítě a propracovanou obsahovou komunikaci ve vztahu k hledání nových zaměstnanců má smysl. Rovnou jsme na FB začali s aktivní online kampaní na nábor nových jeřábníků, které se klientovi nedařilo delší dobu obsadit skrz jeho obvyklé personální agentury. My jsme se rozhodli na to jít jinak, pochopitelně kreativně.

Pro kampaň jsme pomohli připravit nové neformální profily pracovní pozice, které jsme poté placenou kampaní na FB platformě zacílili na okolí Vyškova a určité profily zaměstnanců a lidí. Zapojili jsme také sticky banner na blogu, kde jsme si hráli s kreativní stránkou informačního sdělení:

Náborový banner pro jeřábníka.

Důležitou součástí náborové kampaně byla dvojice rozhovorů se zaměstnanci. V tom prvním popisoval personální manažer Vyškovské pobočky „image“ skladníka a představoval celkový koncept a přístup k práci jednotlivých povolání ve skladovém prostředí této společnosti. To pomohlo nastavit přátelské a atraktivní vnímání pracovní pozice a zaměstnavatele mezi veřejností.

Titulek článku rozhovoru s Jakubem Málkem pro náborovou kampaň jeřábníka.

Druhý rozhovor byl dělaný s konkrétním firemním jeřábníkem a měl za úkol co nejlépe vykreslit jeho pracovní pozici a specifika a zajímavosti této práce. Mohlo by se zdát, že tato práce bude „nuda“, ale nenechte se mýlit, jeřábník ve Van Leeuwen musí být hračička a rád lítat s drony. Jejich moderní magnetické jeřáby se totiž ovládají přímo v terénu prostřednictvím složitého dálkového ovládače!

Titulek článku rozhovoru s Petrem Smejkalem pro náborovou kampaň jeřábníka.

Díky FB kampani a blogové podpoře se nám podařilo v krátkém čase získat několik jeřábníků na pracovní pohovory a klient si mezi nimi skutečně vybral nové posily do týmu. Částka investovaná do placeného kanálu byla mezi 1-2 000 Kč. S tímto výsledkem byl klient nadmíru spokojen. Zvlášť když porovnal, kolik nákladů by stálo totéž realizovat přes obvyklou personální agenturu.

  • Dosah placené propagace – 3 602
  • Celkové zobrazení postu s pracovní nabídkou – 17 293

Budování relevantního publika na Facebook profilu

V srpnu 017 jsme začínali na Fb profilu Života trubky se vším od nuly a v květnu 018 už bylo na stránkách 1 094 fanoušků a sledujících, které jsme nemuseli nijak extra uměle popohánět. Kvalitní a zábavný obsah, do kterého jsme v hojné míře zapojovali konkrétní lidské příběhy, emoce a vtip související s daným ocelářským oborem a zajímavostmi firmy udělal své.

Že se nám dařilo nenásilně uživatelé „překlápět“ z Fb profilu na blog dosvědčuje i tento obrázek – bráno z léta 2018. Kdy je vidět, že skutečně nejvíce návštěv přichází ze Social akvizice. A povedlo se nám výrazně „utéci“ direct návštěvám, které naopak v období srpen 017 – listopad a prosinec 017 byly ještě poměrně vyrovnané spolu se přístupy z Fb, viz druhý obrázek:

Ukázka dat z GA za období srpen a listopad 2017 Ukázka dat z GA za prosinec 2017

A jak jsme toho konkrétně dosahovali? Ukážeme si několik hl. bodů naší pravidelné práce s obsahem a kreativou.

Kreativa na Fb

K postupnému růstů počtu fanoušků nám velmi dopomohl vyprofilovaný kreativní přístup k obsahu v rámci jednotlivých příspěvků. Níže si můžete na několika vybraných příkladech prohlédnout obsahovou pestrost na Fb platformě.

Vybrané příspěvky jsme pro větší zásah podporovali placenou cestou (podpora se ale pohybovala řádově v nižších stovkách korun, což bohatě stačilo).

  • Pro texty popisků jsme čas od času využívali brněnský „hantec“, který měl dobrou odezvu u publika. Ten jsme si museli nejdřív samostudiem trochu nastudovat, ale velmi pomohl obsahu být pro lidi autentičtější (kladli jsme důraz na to, že základna Van Leeuwenu v Česku je na Vyškově).
  • Důležité bylo používat zajímavě kompozičně laděné fotky (+ dostat tam i tematičnost, viz velmi úspěšný post s trubkami ve staré ponorce ze začátku roku 2018)
Příspěvek s trubkami ve staré ponorce
  • Hojně jsme využívali neformálně stavěného obsahu z firmy všeho druhu (viz rozhovory a zážitky z akcí okolí firmy)
  • nepodbízivý humor, který se snaží vyhýbat stereotypům
Ukázka příspěvku na FB profilu Zivottrubky.cz Ukázka příspěvku na FB profilu Zivottrubky.cz Ukázka příspěvku na FB profilu Zivottrubky.cz Ukázka příspěvku na FB profilu Zivottrubky.cz Ukázka příspěvku na FB profilu Zivottrubky.cz

Klientské příběhy

Dalším důležitým typem obsahu byly ukázky toho, na čem zajímavém se trubky z Van Leeuwenu ve světě spolupodílely. Toto téma jsme chtěli udržet v komunikaci na vhodné úrovni, ale zároveň jím nadbytečně „nespamovat“ Fb profil a blog. Ale bylo moc důležité, protože mělo za úkol pozvedat hrdost Vyškovanů na to, co dokázali. A že toho nebylo málo!

Ukázka titulku u článku o „Dunkerském zázraku“.

Firemní akce a posilování vnitrofiremní sounáležitosti

V rámci sekce blogu týkající se firemních aktivit jsme mohli ukázat na skutečně bohatý „vnitřní“ život ve firmě sestávající z mnoha odlišných typů akcí. Ukážeme na pár příkladech níže:

Ukázka titulku článku o volejbalovém turnaji v Holandsku.

Instruovali jsme zaměstnance firmy, aby nám z této akce sepsali své dojmy formou deníkového zápisku. Ten jsme poté naší copy-editací dobrousili do výsledné podoby.

Ukázka titulku článku o BBQ akci.

Společně jsme vyladili také obsah k letní grilovačce, anebo velmi zajímavé a neotřelé události – firemní ranní snídani. Naší prací zde bylo hlavně koordinovat, pohlídat si výstup a případně poupravit. V tomto bodě musíme pochválit přístup z druhé strany, kdy nás klient dokázal dobře zásobit ať už textovým či fotografickým podkladovým materiálem.

Ukázka titulku článku o snídani zaměstnanců.

Rozhovory se zaměstnanci, které vždy poodhalily něco zajímavého

Obsah na blogu i Fb má zároveň nenuceně „bavit“ i stávající zaměstnance Vyškovské pobočky. K tomu jsme se rozhodli, že budeme postupně odkrývat o každém ze zaměstnanci to nejzajímavější z jeho osobního životního příběhu. A občas to byly opravdu perly.

Ukázka titulku článku s Martinem Holečkem. Ukázka titulku článku s Hansem Zondervanem. Ukázka titulku článku s Janem Zuskačem.

Zaujala vás naše práce? Podívejte se na další reference z online marketingu. Rádi s vámi něco vymyslíme. Zavolejte nám nebo napište.

Chcete podobné řešení?

Domluvte si konzultaci zdarma napište nám