Neuromarketing aneb jak nakupuje lidský mozek

Mozek není až takový pitomec, jak si donedávna mysleli reklamní experti. Víme to díky novým lékařským výzkumům. Přece jen na něj ale něco platí…
Neuromarketing

Na výzkum lidského chování je třeba složitých procesů. FOTO: Rafael Morawski (Picassaweb)

Marketingoví odborníci už dlouho touží poznat, co se vlastně odehrává v mozku lidí během procesu rozhodování. Kvůli tomu vzniklo spojení lékařské vědy a reklamy. Říká se mu neuromarketing a snaží se za pomocí počítačového monitoringu mozku a rozhovorů s testovanými osobami přijít na kloub, tedy na mozek, tomu, jaký fyziologický dopad mají různé typy reklamních sdělení. Výsledky pak aplikuje do praxe, ať už jde o televizní, tiskový či online marketing. Ačkoliv jde o poměrně mladé odvětví, přece jen už známe nějaké výsledky a některé z nich jsou celkem překvapivé.

Největší bombou je sex

"Když nevíte co, dejte tam polonahou holku", myslí si o reklamě leckdo. Když na dálnici vidíme, jak někteří řidiči raději risknou bouračku a krátce se ohlédnou za dvoumetrovou dámskou zadnicí v tangách, musíme tomuto tvrzení dát za pravdu. Potvrzuje to i známý „upíří efekt“, tedy fakt, že nahá kůže zvýší dosah fotografie i o desítky procent.

Ale pozor, výsledky neuromarketingových výzkumů ukazují, že sdělení spojené se sexem a odhaleným tělem sice lákají mnoho lidí, ale neuvěřitelně málo potenciálních klientů. Lidé se rádi podívají na sdělení, ale centra mozku odpovědná za rozhodování o nákupu zůstávají u takových reklam většinou chladná. Místo toho, aby si tedy lidé zasažení sdělením zakoupili něco ve vašem e-shopu, povzbudí je lascivní reklama či PR článek k něčemu úplně jinému, třeba ke zvýšení porodnosti v ČR.

Naučte se další cizí slovo!

Neuromarketing není jediné divné slovo, se kterým jsme na vás vybafli. Před časem vyšel článek o skeumorfizmu:
Ako na sexy web? Klienti milujú skeumorfizmus

Negativní reklama je taky reklama. Ale špatná!

Dalším zjištěním je to, že bychom při inzerování neměli vzbuzovat negativní emoce. Říká se, že i negativní reklama má něco do sebe, protože většinou vzbudí velký poprask, a tedy i povědomí o firmě. Zase osloví velký okruh lidí, ovšem procento těch, kdo potom mají chuť si koupit váš výrobek, je stejně jako u sexreklamy neuvěřitelně nízké.

Mnoho žen nakupuje, když se cítí špatně, protože tento proces doprovázejí příjemné pocity, to říká logika, ale též lékařské výzkumy. Proto se pozitivně musí vyjadřovat i reklama a ta milá a laskavá má větší šanci na úspěch než agresivní nebo urážlivá.

Jak zaujmout mozek klienta?

O tom, jak zaujmout potenciálního klienta a jeho mozek se dočtete i zde:
Zaujmout za čtyři vteřiny: Umí tohle váš článek?

Na mozek jděte s argumentem, ne s motykou

Konečně tu máme třetí věc, kterou odhalily výzkumy, tedy to, že reklama není tak všemocná, jak se doposud zdálo. Spotřebitel se chová daleko logičtěji a zapojuje ta správná mozková centra mnohem více, než si marketingoví odborníci doposud mysleli. Reklamní fígly a polopravdy velkou část příjemců sdělení neopijí rohlíkem ani jiným pečivem. Více zafunguje, když nápaditě a vtipně popíšete to, co vaše společnost či výrobek umí a nehrajete s potenciálním klientem na schovávanou. Musíte vyzdvihnout skutečné největší výhody nákupu u vás a ne si je vymýšlet. Originalita musí být ve způsobu zpracování, nikoliv v práci s fakty. S tím vám pomohou zkušení copywriteři.

Tak co, jak se cítí váš mozek teď? Obohatil se o něco nového, nebo jste v pasáži o sexu dostali chuť na praktickou zkoušku s partnerem nebo partnerkou?

 

Vylepšete svůj online marketing

napište nám

Související články: 

Psychologie barev: Klíč k úspěšnému marketingu

Psychologie barev
Barevnost hraje v marketingu důležitější roli, než se zdá.

Ako na sexy web? Klienti milujú skeumorfizmus

Jak na sexy web?
Hovorí vám niečo slovo skeumorfizmus? Nie? Schválne si ho skúste vygúgliť. Stále nič?

Recept na přesvědčivé obchodní sdělení v online prostředí

Customer journey
Během posledních desetiletí se zásadně změnil způsob, jak, kdy a proč zákazníci reagují na obchodní

Přidat komentář