Jak si založit (a udržet) e-shop? Držte se návodu!

Založit si e-shop je možná snadné, ale udržet si jej už je docela oříšek, zvláště v dnešním konkurenčním prostředí. Věděli jste, že na každý jeden zaniklý e-shop vzniknou tři nové? Nechcete-li uvolnit cestu dalším třem e-shopům, nastudujte si náš návod.
E-shop

Text v následujících řádcích je aktualizovaným zněním původního článku autorky Violy Kratochvílové; nově obohacenou a revidovanou verzi pro vás zpracovala Sandra Mikolášová.

V Čechách dnes funguje již více než 40 000 e-shopů. Česko má dokonce v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Vývoj počtu e-shopů však neoslabuje, ale vlivem současné pandemie koronaviru naopak sílí. Založit si v dnešní době e-shop není sázka na jistotu, není to snadný výdělek za málo práce a pokud do toho přesto chcete jít, měli byste se držet několika dobrých rad. Protože na každý jeden zaniklý e-shop vzniknou tři nové.

jak si založit e-shop?

Zde leží náš milovaný e-shop. Jeden zanikne a vzniknou tři nové. Internet už dávno není neprozkoumané území, a když se do něj vrhnete nepřipraveni, bude to hodně těžké.

Že nepotřebujete rozumět svému zboží? Omyl!

Není to tak dávno, co internetem koloval článek, který tvrdil, že abyste mohli založit a vést fungující e-shop, je úplně jedno, jestli svému zboží budete rozumět nebo ne. Pravdou je, že tato metoda vám dokáže vygenerovat určitý zisk, ale na to, abyste se dokázali vymanit z průměru, to nestačí. Ne každý musí vést svůj e-shop „srdíčkem“, ale vězte, že právě dobrá znalost vlastního produktu vám zajistí lepší startovní pozici. Proč? Zákazníci vám budou věřit, protože opravdový zájem se zrcadlí v nabídce, ve stylu komunikace se zákazníky i v tom, jaké odborné rady jim můžete poskytnout.

  • Věděli jste, že nejsilnější cílovou skupinou v online světe jsou příslušníci generace X?

Láska k vlastnímu produktu = oddaní zákazníci

Dobrým příkladem může být oblíbený e-shop Mixit.cz, jehož hlavní charakteristikou je možnost namíchat si své vlastní müsli (na míru ?) z prvotřídních surovin. Celý projekt získal již několik ocenění, například hlavní cenu poroty v devátém ročníku soutěže Shop roku. Ano, jde především o zajímavý nápad, ale právě i dobře zpracovaný e-shop tomu hodně pomáhá:

Mixit.cz

Není to klasický e-shop typu Alza.cz, ale právě proto sklízí úspěchy. Tvůrci projektu našli „díru“ na trhu, zamilovali se do svého nápadu a vrhli se do toho s propracovanou, mnohovrstevnatou marketingovou kampaní. Nejdůležitější důvody úspěchu? Znalost produktu, pokrytí placených i neplacených marketingových kanálů a kvalitní e-shop, ve kterém se zračí nadšení tvůrců.

Jak s e-shopem začít?

Proklepněte si konkurenci a připravte si finanční plán

Pokud jste rozhodnutí, že právě vaše služba nebo produkt na trhu chybí, případně že váš přístup je to, co zákazníci ocení i v konkurenčním odvětví, připravte si podrobný finanční plán. Spočítejte si investice, návratnost v čase, a to celé porovnejte s vaším očekáváním. Proklepněte si konkurenci, objevte jejich přednosti a nedostatky ještě předtím, než začnete pracovat na těch svých.

Při zakládání e-shopu se často hovoří o originálním přístupu, o přínosu, který pro zákazníky budete mít. Buďte odvážní, ale pamatujte, že každé neotřelé řešení je také nevyzkoušené řešení. A pokud nemáte peníze na testování, může být spuštění e-shopu velkým zklamáním. Snažte se tomu předejít přípravou – udělejte si různé analýzy, projděte si Google, zjistěte si, co lidé hledají, jestli mají zájem o vaše zboží a jak ho na internetu shánějí. Nejlépe je vše podchytit účinnou analýzou klíčových slov.

Zajistěte si odběr zboží a správně nastavte cenovou politiku

Pokud se chystáte prodávat fyzické produkty, pak si ještě před zavedením e-shopu zajistěte odběr zboží za přijatelnou nákupní cenu, a to v garantované době dodání. S těmito informacemi pak rozhodněte, jestli budete zakládat vlastní sklad anebo vám prodejce vyjde vstříc rychlou dodací lhůtou. V tomto okamžiku je také čas na nastavení cenové politiky– je potřeba stanovit si ceny produktů, ideálně po průzkumu konkurence a vývoje na trhu.

Platforma pro e-shop – jak ji vybrat?

Vsaďte na open-source

Fyzické založení e-shopu není náročné – v dnešní době existuje řada open source e-shopových řešení; seženete i hotové e-shopy, které stačí jen naplnit produkty a obsahem. 

O něco pokročilejší řešení pak nabízí samostatný vývoj e-shopu na míru. V tomto počátečním stadiu je dobré se poradit s odborníky, jaký typ platformy pro e-shop by vašemu projektu doporučili. Obecně platí, že základní, šablonovité řešení vám bude stačit možná v začátcích, ale později budete potřebovat upgrade na škálovatelný systém typu Prestashop.

prestashop - open source e-shop

PrestaShop je jeden z nejpoužívanějších open source platforem pro e-shopy. Disponuje přehlednou administrací i nejrůznějšími možnostmi nastavení celého shopu. FOTO: PrestaShop

Má cenu dělat si e-shop vlastními silami nebo ne?

Pro samotnou tvorbu e-shopu je nejlepší oslovit firmu, která vám e-shop zrealizuje od začátku do konce. Nejde jen o hosting, ale i o servery, které vydrží i vysokou návštěvnost, samotné zprovoznění e-shopu, tvorbu a nakódování jeho grafiky, přípravu originálního a funkčního obsahu a mnoho dalších aktivit. Tak například my vám kromě všech těchto prací zajistíme i následnou marketingovou strategii :-).

E-shop postaven? Pak přichází na řadu testování

Jakmile budete mít váš e-shop připravený, naplněný obsahem a doladěný po technické stránce, přichází na řadu testování. S tím souvisí i věci, jako jsou vyřešení platebních metod, logistiky nebo dopravy či balení zboží. Neobejdete se bez hromady papírování, ale vězte, že je možné domluvit se na nejrůznějších druzích spolupráce (třeba i s Českou poštou), které vám celý proces zpracování objednávek usnadní.

jak na dobrý e-shop?

Prozradit o výrobcích dostatek informací je základ. Kvalitní texty v doprovodu s dobrou grafikou a přehledným postupem nákupu, to jsou základní kroky k dokončení objednávky.

Marketingová strategie na všech frontách

Je na čase začít prodávat. A aby do vašeho e-shopu někdo přišel, musí se o něm lidé dozvědět. V současnosti se nám jako nejúspěšnější osvědčila tato marketingová strategie: kombinace placených a neplacených online kanálů. Rozhodně byste měli využívat PPC kampaně, díky kterým se zviditelníte ve vyhledávání, investovat do efektivního SEO a obšancovat všechna sociální média

Mohlo by vás zajímat! 

Placené kanály, třeba výše zmíněné PPC kampaně, využívejte pouze v efektivní míře, ideální je nechat si je spravovat odborníky, protože jinak ztratíte spoustu času jejich nastavováním, přičemž nemáte žádnou jistotu, že jste postupovali správně. My v Aiře máme s PPC kampaněmi již dlouholeté zkušenosti a víme, jak na to. Jednomu z našich klientů, e-shopu s erotickými pomůckami, jsme za pouhých 6 měsíců zvýšili tržby o rekordních 227 %

Také v SEO oblasti máme dobré výsledky. U microsite Safarivafrice.cz známé CK ESO Travel jsme za 3 roky dosáhli nárůstu o cca 1 000 %

V současné době nelze opomíjet obrovský vliv sociálních médií. Platformy jako Facebook, Instagram, YouTube a další ženou word-of mouth marketing, tedy marketing fungující na bázi osobního doporučení, mílovými kroky vpřed. Snažte se proto do těchto platforem přenést své nadšení a pozitivní přístup. Čím více budete s vašimi zákazníky mluvit, tím větší důvěru ve vás získají.

Jestli jste dočetli až sem…

...tak by vás mohly zajímat i tyhle články, hmmm?

Tím koneckonců přispíváte k nekonečnému koloběhu zákazníkovy touhy u vás nakupovat. Například dobře mířený mailing, který vypustíte ve chvíli, kdy máte opravdu co nabídnout anebo víte, že zákazníci už předchozí nákup „spotřebovali“, vám může přinést výborné výsledky s minimálním investicemi. Zákazníky je potřeba neustále hýčkat a také se jim snažit nákup maximálně ulehčit a zpříjemnit. Doslova magie je třeba jen obyčejné uspořádání textu na stránce anebo grafika tlačítek – s těmito aspekty můžete experimentovat za chodu.

Analýza a vyhodnocování

Nezapomínejte, že občas se i nejlepší nápad mine s očekáváním, a naopak podceňovaná maličkost přinese velké změny. Abyste se z těchto situací mohli poučit, musíte svůj e-shop a jeho výsledky neustále sledovat, analyzovat a vyhodnocovat. Když všechno tohle budete dělat s maximálním nasazením a ideálně za pomoci odborníků, začne váš business brzy vzkvétat :-).

 

stavíme a rozvíjíme e-shopy

napište nám

Související články: 

Jak rozvíjet obsah e-shopu pro uživatele i vyhledávače

Content is king
Říká se, že „obsah je král“ a základní předpoklad pro umístění webu na prvních pozicích ve fulltextu

Pandemická expanze e-shopů v Česku pokračuje

Expanze e-shopů v ČR
Česko je v rámci Evropy považováno za e-shopovou velmoc. Jak se dařilo internetovým obchodům ve 3.

Eshopu s erotickými pomůckami jsme za 6 měsíců zvýšili tržby o 227%

Růst tržeb z PPC
Online prodej erotických pomůcek a zboží podléhá ze strany PPC platforem Google či Sklik výrazně pří

Komentáře

Jana z

17.2.2016

Koukni na to.

Pavlína

18.10.2017

Dobrý den, osobně zvažuji založení eshopu s hand made výrobky, protože jsem zatím na nateřské a prodej těchto věcí se mi celkem daří! S posíláním zboží není problém, vždy si tak jednou za půl roku objednám na obslove-materialy krabice a bublinkové obáky a folie, pro balení a posílám přes českou poštu se kterou už mám nastavené ceny lepší než když jsem bývala jen obyejný zákazník. Teď ale nevím, zda se mi finančně vyplatí založit eshop a tím pádem i mít snad více zakázek. zatím ovšem ještě letošní školní rok musím udržet zakázky v nějaké normě, kdy jeéště musím pečovat o syna naž nastoupí do školky...

Pavel

25.1.2018

Skvělý detailní článek. Právě před pár týdny jsem začal podnikat online, zvolil jsem platformu eshop-rychle.cz, stále si svůj eshop upravuji, ale v článku jsou určitě cenné rady, děkuji :)

bestnabytek

13.9.2018

Udržet eshop na lepších pozicích není dneska zrovna lehká věc :)

Přidat komentář